12 July 2010

AL-Fatehah..


Ustaz Hj Nahar mengalami sakit gestrik dan dibawa keluarganya ke hospital Likas selepas Isya' semalam dan ditahan semalaman. Sekitar jam 9 pagi tadi, Ustaz dibenar keluar dan disahkan sihat. Bila di rumah, setelah berihat sebentar, dia mengadu sakit dada dan sesak nafas. Ustaz pun dibawa keluarga dibawa ke SMC..ustaz disahkan meninggal dunia pada jam 10.50 pagi tadi..

Sepanjang mengenali Hj Nahar khasnya ketika beliau dilantik menjadi Imam Besar Masjid Negeri Sabah adalah suatu kenangan yang tidak dapat dilupakan. Apa juga program ustaz, akan di bawa sama saya selaku pegawai media MNS masa itu..pernah seorang teman yang ustaz baru kenal, seorang pegawai perubatan yang baru ditempatkan bertugas di Hospital Queen Elizibeth, juga turut dibawa sama bagi menyertai program antaranya program Jejak Da'wah Pulau Banggi..begitulah bersunguhnya seorang yg diberi amanah dalam hal urusan da'wah...

Ustaz sentiasa memberi ruang dan bantuan kepada sesiapa juga dalam urusan program dakwah di Sabah selama 'berkuasa' di Masjid Negeri Sabah. Program pengimarahan Masjid Negeri Sabah di zamannya jelas menyerlah! Begitu ramai kenalan dan sahabat ustaz yang sempat berkerjasama dengan ustaz dalam banyak program , seminar, forum ,ceramah, kuliah dan pelbagai khidmat masyarakat lagi. Yang pastinya bumi Sabah telah kehilangan sebutir permata anak jati Sabah bagi menyemarakkan program da'wah yang sangat diperlukan oleh masyrakat Sabah. Kepada rakan taulan sahabat ustaz sekalian, ustaz berpesan teruskan usaha murni kalian. Hadapi setiap halangan, cemuhan, kejian dan pelbagai lagi sebagai dorongan kuat bagi menyebarluaskan kebenaran urusan Agama ini..

Sudah menjadi adat, setiap 'kehilangan' pasti meninggalkan kesan mendalam apatah lagi perginya seseorang spt ustaz Hj Nahar..insyaAllah, blog ini kekal akan memaparkan rakaman aktiviti ustaz sepanjang hayatnya...Kepada sahabat yg ada menyimpan bahan berkaitan boleh dikongsikan bersama melalui blog ini..



..putera Ust. Nahar bersama Ust Anuar







..sebahagian sahabat kenalan yang hadir untuk ziarah keluarga Ust Nahar selepas majlis pengkebumian pagi Selasa 13 Julai 2010








baca ulasan di blog:
abunuha 1
abunuha 2

No comments:

Post a Comment